Sv: Communiòn
Kan jeg svare på norsk? Hjernen min er en smule surrete etter flere dager med spansk. 
Det er egentlig et godt spørsmål, og jo jeg har vært på messe tidligere. Bare 2 stk da, samt en begravelse, et bryllup og en dåp.
Jeg har aldri vært religiøs, og har kun vært i kirken av plikt opp gjennom årene. Hun ble døpt katolsk for di vi jo skulle bli boende der nede, men faren er heller ikke særlig religiøs, og dette har mest vært for farmor. Datteren min har vist interesse for sin religion det siste året(gjennom katekesen), og har gått en gang i måneden siden august. Men det har liksom ikke vært noen bruksanvisning som har fulgt disse messene(som har vært velidig barnevennlige), og når jeg har spurt henne, har hun ikke klart å forklare meg det. Men jeg har fått med meg at man "gir fred" når man håndhilser på de rundt en, og at all denne røkelsen vel også har noe med at presten skjenker forsamlingen fred? Og når presten kaster vann over forsamlingen, er det noe med renselse? Men akkurat det med "oppvasken" har jeg enda ikke skjønt, og heller ikke hvorfor kun presten drikker vinen.
Forklar meg gjerne, for det hadde vært fint å vite.