Hjelp! Jeg ser svigermor igjen i datteren min!
Akkurat nå skulle jeg ønske det gikk an å være anonym, for dette er jo ganske pinlig. Svigermor og jeg har for å si det forsiktig aldri funnet tonen. Hun er religiøs på en særdeles misjonerende måte. Jeg er ateist. Hun er overkjørende og ufølsom ovenfor andres prinsipper, verdier og følelser. Stapper datteren min (3 år) med godteri når vi snur ryggen til for eksempel, selv om vi gjentatte ganger har fortalt henne at godteri kun skal spises i svært begrensede mengder til barnetv på lørdager. Vanskelig å forklare, men etter besøk hos svigers er jeg alltid enten lei meg, oppgitt eller rett og slett forbanna
Svigermors gener er nok ganske sterke, for både mannen og datteren vår ligner henne av utseende, samme krøller, samme ansiktsfor etc. Dette gjør jo ingenting selvsagt, selv om det selvfølgelig ikke er det morsomste jeg vet å høre hvor mye datteren vår ligner på farmor.
Det som er mye verre, er at jeg ser mer og mer av personligheten til svigermor i datteren min! Hun ruller på hodet på samme måte, og øynene stikker på samme måte når hun blir sint og kaller meg dumme mamma . Hun insisterer på samme måte på de mest håpløse ting, og vi har fått tilbakemeldinger fra bhg om at hun virker ganske overkjørende på andre barn. Akkurat de samme tingene som jeg sliter med svigermor på.
Er ganske fortvilet når, hva gjør vi med dette?
|