Sv: "Kresne" unger og usunn mat
Opprinnelig lagt inn av alfaCharlie, her.
Ja, men er det så lurt at man blir sittende i timevis ved et middagsbord fordi det ene barnet skal smake på en brokkolibit? Jeg går ut i fra at Glitter ikke mener det på den måten, hennes beskrivelse blir vel mer av typen "oppfordre til å smake", men det er det at man skriver "skal smake" som stresser meg litt.
Ja, som du ser, trekker vi det aldri så langt. Vi har heller aldri måttet sitte i mange timer, ikke at vi hadde gjort det heller. Men vi minner om at alle må smake, og lokker og lirker.
Grunnen til at jeg sier "må" er fordi det er det vi sier til ham. Vi sier ikke "kan du være så snill å smake?" for da blir svaret garantert "NEI!" og vi kommer ikke lengre.
Vi påpeker at både pappa og jeg må smake, og at det gjelder for alle.
Som jeg også skrev, så får vi som regel inn noen biter på denne måten, og på grunn av det har vi nok et kresent barn i den første kategorien, slik Adrienne skriver om.
Vår hovedvekt ligger i at måltidet skal være hyggelig, derfor serverer vi heller ikke ting vi er helt bombesikker på at han ikke kommer til å like, og forlanger at han smaker.
Vi lar han også ofte få bestemme hvilken grønnsak vi skal ha til middag, slik at han får lov til å være med bestemme. Jeg tror nemlig at når barn sier at de ikke liker, betr det egentlig at de ikke har lyst på. Vi voksne har jo heller ikke lyst på hva som helst hver dag, men vi bestemmer jo og får på den måten vår vilje. Defor syns jeg det er ekstra viktig å være ydmyk overfor at små mennesker ikke hadde lyst på akkurat det den dagen heller.