Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

For eller mot GMI?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

 
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 16-01-08, 21:14   #1
DM
Live and let live
 
DM sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 19.119
Blogginnlegg: 86
DM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme om
Spørsmål

For eller mot GMI?

Jeg leste i en artikkel i Aftenposten at man i en landbsy i Namibia nå skal innføre GMI / borgerlønn som et prøveprosjekt for å se om det fungerer, og så etterhvert utvide det til flere landsbyer og til slutt hele Namibia.

Jeg synes dette er veldig spennende, og håper vi blir oppdatert underveis på hvordan dette går. En av hovedkritikkene mot GMI, er jo at folk flest ikke kommer til å gidde å jobbe da, og at man vil øke gapet mellom fattige og rike.

Jeg tenker som så at det kan være et lurt steg i et sånt fattig land, og at om det øker gapet mellom fattige og rike, så gjør ikke det noe, så lenge ingen lever i sult og nød. Og jeg tenker som de har tenkt at det vil jo være en glimrende mulighet for flere til å kunne bygge opp en egen inntekt når en har midler til å starte med.

Om man derimot innfører det her i landet, så har jeg litt mer betenkeligheter angående gapet mellom fattig og rik, og jeg har også litt tanker om det kan føre til inflasjon? Men i utgangspunktet, så er jeg likevel positiv til å innføre GMI i Norge. Jeg tror det vil være positivt for samfunnet vårt. Man kan jobbe så mye eller lite som man vil, man kan ha større muligheter til å prioritere familien i perioder. Og selv om kritikere sier at dette vil gå ut over samfunnsøkonomien, og produktiviteten i landet, så tror jeg ikke at folk flest ønsker å bare være hjemme, og jeg tror heller ikke at de menneskene som ønsker å jobbe i dag vil endre mening av den grunn. Jeg tror det alt i alt vil være en positiv ting, fordi man da også vil avskaffe selektive velferdsgoder og bare ha universelle. Dette vil gjøre at vi besparer mange penger i administrasjon, samt at jeg tror at syke lettere vil bli friske, fordi de ikke kommer inn i et system der de må bruke krefter de ikke har til å få den støtten de har rett på, samt at man slipper unna stigmatiseringen.

Hva tenker dere? Til prosjektet i Namibia, og til GMI i Norge?

__________________
Poden des. 01, Admini jan. 07 og Admikra feb.14.
-Det du tror, avgjør hva du ser.
DM er ikke aktiv   Svar med sitat
 


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 15:54.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no