Sv: Nynorsk?
Opprinnelig lagt inn av Acsa, her.
Det er godt du bidrar så sterkt til en postiv holdning til nynorsken, da, bina! 
Er det forresten nynorsken som likestilt målform du vil til livs, eller sidemålsundervisningen?
Hvis du ønsker å fjerne nynorsk fullstendig som målform, så kan dette medføre å frata nynorskbrukere muligheten til å bruke sin målform i skole, arbeidsliv osv. Jeg synes ikke det er så rart at de som har nynorsk som målform og dermed også som en viktig del av sin identitet reagerer, jeg.
Jeg skjønner ikke hvorfor du antar at jeg er nynorsk-hater. Jeg er ikke det, skjønner du. Jeg syns bare at det er så unødvendig med to skrift-språk i lille Norge, når de er så like. I tillegg innrømmer jeg at jeg syns nynorsk er tungt å lese, og i mange tilfeller på linje med dialekt sånn sett.
Det jeg "vil til livs" som du så dramatisk uttrykker det er å ha to målformer på norsk. Siden nynorsk er langt mindre utbredt enn bokmål er det opplagt at det er nynorsk vi må fjerne.
Men selv om jeg mener at nynorsk bør avskaffes som målform betyr jo ikke dette noen form for dramatisk revolusjon. Derimot at man over tid fjerner nynorsk som offisielt skriftspråk, og slutter å undervise i det på skolene. De som i dag har nynorsk som hovedmål må få fortsette med det, selvsagt, men det er unødvendig å tilby nynorsk til nye første-klassinger. Slik vil man i løpet av en 50-100 år kunne fjerne nynorsk.
|