Sv: Årets beste og dårligste bøker
Den boken jeg leste i 2007 som jeg likte minst, var Philippa Gregorys The Other Boleyn Girl. Den var ikke ordentlig dårlig, da ville jeg neppe lest den ferdig, men den var mindre engasjerende enn jeg hadde håpet, hovedpersonen var en ikke spesielt spennende Scarlett O'Hara-klon, og jeg-personen var for kjedelig og passiv. (Jeg likte broren deres bedre.) Augusten Burroughs' Running With Scissors (A Memoir) var heller ingen skjellsettende opplevelse, selv om jeg likte den også.
Jeg orker ikke å lese ferdig bøker jeg misliker (jeg greier jo ikke engang lese ferdig alle jeg liker), så det blir litt feil å dra disse to frem som "dårlige"; det er noe med hva man skal måtte la seg sammenligne med, og de andre bøkene jeg leste i 2007 var jevnt over veldig bra. Og Boyhood og Youth av J. M. Coetzee er vel de to bøkene jeg syntes var best.
Jeg har ikke ork til krim, og derfor har jeg ikke lest Stieg Larsson-bøkene. (Jeg skummet noen Anne Holt-bøker for noen år siden, og syntes de var begredelig dårlig skrevet, men det er ikke på grunn av genren, men språket.) Jeg har ikke noe mot underholdningslitteratur, men skal jeg lese "lett" litteratur, blir det stort sett fantasy eller sci-fi. Eller barnebøker.
Sist redigert av Skilpadda : 02-01-08 kl 11:38.
|