Sv: Profitt på barnehager ...
Jeg synes det er flott hvis private barnehager går med overskudd. Alle suksessbedrifter er gode greier. Jeg synes det er fantastisk hvis de kan tilby barnet mitt et godt sted å være og jeg kan jobbe og betale mine skattepenger. Jeg ser ingen grunn til at de ikke skal få de samme støtteordningene som offentlige barnehager når de leverer samme tjeneste. Skal vi virkelig premiere folk for IKKE å være kostnadseffektive?
Jeg legger selvsagt til grunn at man oppfyller alle krav til en god barnehage. Det er det kommunens eller bydelens jobb å kontrollere.
Siden jeg er i godlune, kan jeg slenge på med en n=2-undersøkelse. På den ene siden; min venninnes arbeidsplass, en stor offentlig barnehage. Det er til enhver tid minst 1, gjerne 2 sykmeldte. Man må streve og jobbe seg halvt ihjel for minstetrinn for å få ting til å gå rundt, og leie inn dyre vikarer så lenge pengesekken holder.
På den andre siden, Sneipens lille private barnehage. 4 personer på 13 barn, det er nesten aldri noen borte, og i tilfelle får de inn vikarer. De er bedre betalt og har mer ferier. Alle er fornøyde (bortsett fra foreldre i høstferien, kanskje).
Etterhvert som Regjeringen innfrir barnehageløftet (eller dør i forsøket), vil markedskreftene komme kraftigere inn. Da blir kvaliteten på tjenesten det viktigste. Og det beste vil fremdeles tjene penger.
|