Sv: Boikott Israel
Opprinnelig lagt inn av Hattifnatten, her.
Jeg boikotter ikke, har vurdert det mange ganger, men har foreløpig ikke blitt helt overbevist om at det er det rette. Helst skulle jeg hatt en fullstendig oversikt over alle lang jeg burde boikottet og hvor produkter jeg bruker kommer fra. Det er ganske så håpløst. Israel er ganske enkelt å boikotte sammenlignet med en del andre land med mye på samvittigheten. Israelske appelsiner og vin er det enkelt å la være å kjøpe og jeg kan ikke komme på at jeg har kjøpt det heller de siste årene. Det er verre å vite hva alle elektroniske apparater inneholder og hvor deler er produsert. Slikt er det utrolig vanskelig å holde oversikt over. Appelsiner og vinboikott blir litt banalt hvis man ikke samtidig boikotter israelsk høyteknologi. Både innenfor medisinsk teknologi og som produsent av deler til dagligdagse apparater er Israel en betydelig aktør.
Jeg har vært i Palestina, kjenner palestinere og vet godt hvilke vanvittig opprivende historier man har om eiendommer som ble tatt, om maktovergrep osv. Jeg er ikke i tvil om at det har blitt begått forferdelig mye urett mot den befolkningen.
Det hadde vært interessant å høre hvordan dere tenker om løsninger i Midt-Østen?
Hvis Jordan skulle få tilbake landområdet Palestina eller at Palestina skal bli egen stat på hele området, hva skal da gjøres med jødene?
Noen av jødene har bodd i området også før 1948. De som kom i 1948 har ingen annen tilhørighet. Amerikanske bosettere er det enklere med. Hva med de etiopiske, russiske? Det er svært sammensatt. Vil det være mulig å få til en demokratisk statsdannelse bestående både av jøder og palestinere?
Er løsningen to stater?
Det er jo det siste som er på trappene, men fred vil det neppe bli likevel fordi man ikke er enige om hvor grensene skal gå. På begge sider er det sterke krefter som kjemper inntil de får hele området.
Hva så med USA. Boikotter vi dem? Er det noe land som sørger for at militærapparatet og høyresida i Israel får holde på slik de gjør så er det dem. Israel kan ikke gjøre noen ting uten sin storebror som til dels styrer og finansierer.
Jeg synes situasjonen er fortvilende og forvirrende. Bildet er så komplekst. I området Israel finnes det også andre folkegrupper som man sjeldent høre noe om, og deres rettigheter blir det ikke snakket om fra noen av sidene. Skal for eksempel Drusere og Samaritanere også få sitt landområde?
Jeg hørte også et radioprogram nettopp om den strømmen av palestinere som på grunn av redsel for palestinsk statsdannelse kjøper seg eiendommer i Israel, til og med på bosettinger hvor det har vært enorme protester mot bygging. Svært mange palestinere er avhengig av og ønsker rettigheter på israelsk område og er redd for konsekvensene for en Hamasregjering som lett kan bli resultatet når de virkelig undetrykte og fortvilede blant palestinerne skal få sitt rettmessige demokratiske valg i egen stat.
Jeg synes det er vanvittig vanskelig å ha meninger i denne konflikten, annet enn en mening om at volden må stoppe og mennesker må få sine rettmessige rettigheter.
Appelsiner og vin klarer jeg meg altså godt uten, men om det har noe for seg å boikotte dem har jeg mine tvil om.
Hva med å boikotte Saudiarabia, Kina, USA, Iran, ++?
Det er veldig mange land med alvorlige svin på skogen.
Kortreiste produkter er nok det tryggeste
*spiser norske epler og poteter*
Opprinnelig lagt inn av Nebbia, her.
Dette er mildt sagt en grov overforenkling av historien. FN vedtok ikke opprettelsen av to stater, men deling av Palestina i en jødisk del, og en arabisk del. Det var kun Israel som opprettet en egen stat. De palestinske områdene har vært annektert av både Israel og Jordan/Egypt/Syria etter en rekke kriger hvor Israel ikke skal beskyldes for å være den mest agressive parten.
Israel kan med rette kritiseres for veldig mye, særlig den humanitære behandlingen av palestinere, kollektiv avstraffelse etc. Dette er ikke en rettstat verdig. Men palestinske myndigheter gjør så godt som ingenting for å hanskes med palestinske terrorister som opererer nærmest fritt i de selvstyrte områdene, og dette har i de senere år vært en betingelse for at Israel skal gå i dialog om en tilbaketrekning. I tillegg må man huske på at begge parter nærer et så intenst hat til hverandre, at enhver hendelse blåses ut av sine proporsjoner og ødelegger det lille som må finnes av forhandlingsgrunnlag. Selv de moderate kreftene i denne konflikten må betegnes som ekstremister, og de finnes det nok av på begge sider.
Disse overså jeg. Veldig bra!
|