Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Fest og høytid

17. mai for tenåringer

Fest og høytid Et forum for å diskutere praktiske forberedelser knyttet til jubileer, bryllup, konfirmasjon, bar mitzva, ramadan, dåp og navnefest, mm.

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 03-04-25, 10:05   #1
Pelle
Unik

Pelle sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

17. mai for tenåringer

Jeg lurer på hvordan deres tenåringer (som ikke er russ) feirer 17. mai.
I min naivitet da jeg fikk barn, så tenkte jeg at når de ble 13-14, så begynte de å planlegge egen feiring, slik jeg selv gjorde (og dro ut og fant på ting med venner). Så har det seg slik at 15-åringen ikke har særlig med venner. Hun går på skole langt unna, for å slippe vekk fra mobbing på barneskolen i nærmiljøet. Hun har venner på nye skole, men de er splittet opp på svært mange hjemsteder, og det samme gjelder fritidsaktiviteten hun går på. Derfor tilhører hun ingen naturlig gjeng som finner på noe. I fjor testet vi ut 17. mai på hennes nye skole og tilhørende tog i Oslo. Nesten ingen andre i klassen deltok, så det ble ikke sånn supervellykket. Før hadde vi mange vennefamilier med barn som vi fant på ting med, men alle barna er nå store (hun var yngst), så nå er det kun vi voksne som møtes for feiringer.

Ergo føler vi litt ansvar for at hun skal ha noe å gjøre på en slik dag. Hun har nevnt at hun vil på barneskolen. Der kjenner vi ingen lenger, og det er risiko for å møte noen av de som ikke behandlet henne fint. Jeg tror også det er litt sånn idylltenking fra før pandemi.

Storebror vet jeg ikke, men han har i et par år invitert folk på frokost hos oss. Siden han ungår festing, så har dagen for ham også blitt litt amputert etterhvert, siden det er fest alle andre vil drive med. De rundt ham er ikke flinke til å invitere til ting selv.

Så jeg vet sannelig ikke hva man skal fylle dagen med. Og må innrømme at jeg ikke helt så for oss at det skulle ende slik, med tanke på hvor mange vennegrupper, bursdager, overnattingsbesøk, hytteturer, halloweenfeiringer og akedager vi har initiert og stilt opp på.

Sist redigert av Pelle : 03-04-25 kl 10:33.
Pelle er ikke aktiv   Svar med sitat

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 20:42.