Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Hva legger du i ordet ressurssterk?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 30-08-07, 18:21   #19
Michayla
Nysgjerrig

Michayla sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Vestfold
Michayla imponerer mange og er sikkert smartMichayla imponerer mange og er sikkert smartMichayla imponerer mange og er sikkert smartMichayla imponerer mange og er sikkert smartMichayla imponerer mange og er sikkert smartMichayla imponerer mange og er sikkert smartMichayla imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Hva legger du i ordet ressurssterk?

Opprinnelig lagt inn av esme, her.

Jeg jobber i helsevesenet og om en pasient er ressurssterk eller ikke er en viktig faktor når man kartlegger hva slags hjelp de trenger og hva slags samarbeidsevne man kan forvente.

Jeg synes vel også at det er en svak korrelasjon mellom skoleflinkhet og ressursstyrke senere i voksenlivet, men den er ikke sterk. Det er mange andre faktorer som spiller inn, f.eks. så er i pasientsammenheng en 30 + dame med høy utdannelse (og ja jeg vet at det handler om mange her og det er ikke vondt ment, bare en observasjon) veldig ofte ganske ressurssvake som pasienter fordi de er lite villige til å samarbeide, de er veldig nevrotiske og takler motgang generelt veldig dårlig.

En bonde fra indre Hedmark er ofte mer ressurssterk i en slik sammenheng fordi de takler at livet går dem i mot fra tid til annen og er mer tålmodige og er generelt mer pragmatiske og fornuftige.

Enig med du, ser det ofte hos pasientene her og.

Ressursterk kan være seg mye forskjellig.

Og jeg tar ikke økonomi med i bildet her så mye egentlig.

Man kan ha en knipen/dårlig økonomi uansett årsak og likveld være veldig resurssterk som person og individ.
Ikke alltid det har med utdannelse og viten om det som skjer i samfunnet som avgjør om man er resurssterk.
Men helheten av hele mennesket.

De som har stå på vilje,arbeidsom, empati, evne til å sette seg inn i andre situasjon, stå på for seg selv og andre for å klare seg opptimalt, kan ta imot hjelp når en selv er sliten og ikke klarer mer, tar vare på seg selv og mennesker rundt en. Rett og slett har bein i nesa.

´*•.¸(*•.¸Gutt 99-01 og 03¸.•*´)¸.•*´
Michayla er ikke aktiv   Svar med sitat

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 23:11.