Sv: Gruffetråd #17
Opprinnelig lagt inn av Fintdethei!, her.
Hos oss har alle teamsmøter i åpent landskap, det er ingen steder å trekke seg tilbake. Det er et par små stillerom, men da har man bare laptopen og set er umulig med de programmene vi jobber med. Ja, så det glade vannvidd. Om man blir forstyrret, så er det ens eget problem.
Ja, der er det en fordel med aktivitetsbasert løsning framfor faste plasser. Videomøter er bare tillatt i "aktiv sone", eventuelt på egne stillerom. Så hvis man setter seg i normal eller stille sone så slipper man det.
Hvor godt det fungerer avhenger nok i stor grad av hvordan lokalet er utformet, og der føler jeg at vi har vært heldige. Selv de største landskapene/sonene er relativt små, og krinkelkrokene i bygget gjør at det oppleves mer intimt og hyggelig, og man er naturlig skjermet fra de andre sonene. Overgangen fra "vanlig" kontorlandskap med faste plasser til aktivitetsbasert løsning og free seating føler jeg har flere fordeler enn ulemper (og det hadde jeg aldri trodd), fordi man sitter sammen med folk som har omtrent samme forventning til hvor mye lyd det skal være. Og ikke minst fordi det nå ikke er lov å spise ved pulten, og det er klarere regler nettopp for slike ting som hvor det er greit med videomøter og diskusjoner, og hvor det ikke er lov.
Men det kommer selvsagt også an på hva slags type jobb man har. Nå har vi riktignok hatt kontorlandskap siden lenge før jeg begynte å jobbe her for over 10 år siden, så jeg vet ikke hvordan det var før eller hvordan det hadde vært uten, men vi har alltid hatt lavt sykefravær. Men det henger nok også sammen med at vi har veldig godt sosialt arbeidsmiljø, og kan sikkert være mer på tross av enn på grunn av plassering i landskap.
Sist redigert av My : 16-02-24 kl 15:08.
|