Hvor vanskelig er det å kjøre trygt med henger på langtur?
Altså, jeg har lappen, og lov å dra henger. Men bare en ren b. Det samme har min mann. Sist jeg dro henger tror jeg var i 2007 eller deromkring, fraktet en tørketrommel eller noe sånt hjem, kroket av, snudde bilen, og kjørte hengeren tilbake der den kom fra.
Men campingferie er etterhvert mer enn bilen vår rommer. Jeg lurer litt på en henger. Mannen tenker transportboks på kroken. For "den kan man ikke få sleng på. Og kan følge fartsgrensene" (90 og 100)
Jeg synes en sånn boks er uforholdsmessig dyr i forhold til hva en får med seg i den, en får en rimelig henger for mindre enn en sånn boks og langt større bruksområde?
Men skal vi ha henger må det være en med brems. Og brukbar fjæring og god kjørekomfort for langtur.
Maks tillatte totalvekt på den kan ikke overstige 995 kg grunnet våre rene b sertifikat som kan dra max 3,5 tonn, og altså en bil med tillatt totalvekt på 2505 av alle runde tall....
Så 900 finnes men 750 er langt vanligere og trolig å kunne få tak i denne uka. Eller kanskje helst leie en?
For ja, vi drar om noen få dager. Og prokastinerer så det står etter. Fornekter. Stikker hodet i sanden.
Men det er ikke egentlig plass i bilen. Vi vet det. Det blir åpenbart i løpet av lørdag, når den fylles...
Men, hvor vanskelig er det? Altså, om vi får stablet rett og festet godt. Med rett vekt på kroken og balanse på hengeren. Og kjører pent. Og ja, maks 80 uansett fartsgrense.
Rygge med henger vet jeg i teorien er å svinge motsatt vei. I praksis gjorde jeg det nok sist på 90-tallet (tok lappen i 97) og vet at det er noe jeg trenger øving på. Mannen min tror jeg aldri har gjort det, for man har vel ikke Praksis med henger på kjøreskole, jeg øvde på det med pappa, men mannen tok lappen som voksen.
Jeg kan sånnsett teoretisk sett sikkert få ny kjøretime med pappa (han kjører med vogn, så selv om han er 70 så har han god kontroll på å kjøre og rygge med henger ja) men 1) jeg har ingen henger. Og 2) vi drar på ferie på søndag så det blir ikke mye trening
Vil dere si jeg heller burde si meg enig i "13 000 kr og en tur til molde så har vi 400 liter ekstra baggasje-plass"?