Sv: Konfirmant 2023
Her er invitasjoner sendt og dress kjøpt, men han mangler sko og slips. Jeg har også kjøpt bordkort og kort + holdere til merking av kaker.
Bordpynt har jeg tenkt litt på, men egentlig ikke kommet fram til noen klart. Foreløpig har jeg bare tenkt på noe grønt langs midten av bordet og så sannsynligvis telysholdere og kanskje noen enkle avskårne blomster i små glass rundt omkring. Må tenke mer på det, ingen hast.
Jeg må påregne å bake nesten alt selv da så godt som alle gjester kommer langveisfra. Jeg hadde tenkt å spørre mannens tante og svigerinnen min om å bake en kake hver, men tanten viser seg å være uten bil en tid framover og skal derfor ta toget til konfirmasjonen og jeg vil helst ikke be henne ta med en kake på toget. Svigerinnen min baker nok en kake, så da blir det bare seks igjen til meg. Jeg må lage en plan over hva som kan lages i forveien og hva som må bakes i siste liten. Dagen før konfirmasjonen blir nok travel med både baking og ordning av festbord, men heldigvis kommer ikke overnattingsgjestene før sent på kvelden.
Jeg lurer forresten litt på hva vi skal gjøre i forhold til mat på selve konfirmasjonsdagen. Konfirmasjonen er kl 14 og jeg, mannen og konfirmanten må være der 12.30 for bilder og generalprøve. Så da spiser vi og overnattingsgjestene frokost en gang mellom 9 og 10. Deretter er det ingen planer for mat før middagen 16.30, men det er fryktelig lenge å gå uten mat og når vi ramler inn døren litt over 15 etter seremonien kommer vi til å være utsultet. Hva kan jeg sette fram på bordet som er godt og enkelt, kan gjøres klart på forhånd slik at jeg bare trenger sette fram fat, ikke krever tallerken og bestikk og som stiller sulten, men ikke metter så mye at ingen orker middag? Lefseruller? Frukt? Salt snacks?