Sv: Unpopular opinion-tråd
Opprinnelig lagt inn av Zulu, her.
Det er jo ingen som er uenig i det du sier her. Problemet er at vi er langt unna det idealet i dag, fordi det å legge til rette for de som ønsker å satse i for stor (og stadig større!) grad går på bekostning av resten.
Kompisgjengen på løkka trener ikke mot en kamp. de trener ikke mot noe. De spiller bare fotball. Lek. Idrett. Men de trener ikke for å oppnå best mulig resultater. Altså ikke konkurranseidrett.
Minner om snl sin definisjon igjen:
"Idrett er fysisk aktivitet drevet for å bedre utøverens fysiske og psykiske helse gjennom mosjon og rekreasjon (mosjonsidrett) eller for å oppnå best mulige resultater i øvelser med fast struktur og regelverk (konkurranseidrett)."
Ja, var det ikke det som var poenget? At når de får det til uten ekskludering, prestasjonsfokus og nivådeling i korps og dans, så bør det være mulig i fotball også? Det kan for øvrig godt være mange flere i et korps og i en dansetrupp enn på et fotballag, så det bør ikke være et argument for at det er umulig i fotballen.
Men de får jo ikke til det andre steder heller, det er bare organisert annerledes. De har aspirantkorps og junior og opptaksprøver for å finne ut hvor man skal synge i koret. Jeg er temmelig sikker på at de har ulike partier og nivåer i dans også. Og man får ikke uten videre hovedrolle i et teaterstykke. Det er en illusjon at alle kan delta på lik linje alle andre steder enn i fotballen.
Og jeg er ikke enig i at det bare er fokus på å få fram talenter i barnefotballen barnefotball er lek og alle mot alle lenge. Man må skille mellom barn og ungdom her. Barnefotballen teller ikke mål. Foreldrene dømmer kamper, det er lek og moro. Så er det noen få, veldig gode, som får andre tilbud også. Men ikke på bekostning av de andre.
Så kan vi godt diskutere hva som skjer når de begynner å bli eldre. Jeg har sterke meninger om klubber som prioriterer de få gode over bredden. Jeg synes virkelig ikke det er ok, man kan få til begge. Her ville de feks ha alle til å betale ekstra avgift for trener til 1-er laget. Det ble det baluba av. Det ble også baluba da de laget er 7-er lag for å ivareta en spiller med er funksjonsnivå som gjorde at han ikke kunne spille på vanlig lag (det er faktisk ikke sånn at alle klarer det, selv om det ideelt sett i en vakker verden hadde vært problemfritt). Så vår klubb strakk seg for langt i begge retninger og endre opp med tre lag som overhode ikke fungerte og hauger med spillere som trakk seg.
Men de fikk det til til slutt. Vår klubb fikk et fantastisk breddelag med gutter som nå blir 18 og enda spiller. Og de få, men veldig gode er blitt ivaretatt med å få spille opp et år. Det hadde ikke blitt sånn uten engasjerte foreldre som ga klubben beskjed om at de var på ville veier.