Sv: Gruffetråden #10
Naboen. Rekkehus. De er pensjonister, slutten av 60-årene. Bor på hytta 80% av tiden. Og er nok ikke vant med lyder, for de klager absolutt hele tiden. I går kom det melding klokka 22. V hadde tre venninner på besøk. De spilte musikk, inne. Sikkert for høyt. Fair, jeg kjeftet på ham i dag, det var ikke en del av avtalen og man kan ta hensyn.
I dag, ny melding klokka 20:30. Nå mente de at det dirret i veggen. «Han tester oss nok». Jauda. Ringer hjem, han svaret med en gang. Hører han sitter og gamer. Han sitter i musikkstudio i kjelleren. Alene. Men skal dempe bassen, han sitter i rom med murvegg inn mot deres del. Svarer dem det, forklaring og takk for beskjed.
Men nei. De mente han hadde sittet i stua. De hadde sittet på verandaen og hørt ham. Og jeg sa at nei, han var i kjelleren. Neida. De hadde hørt ham gå over gulvet. Og jeg måtte spørre om de kunne høre ham gå over gulvet, med sokker på, for så lytt kan det umulig være - jeg hører jo aldri dem, verken skritt, tv eller samtaler (ikke noe jeg legger merke til i alle fall). Joda. Da var forklaringen plutselig at de hadde. Hørt ham springe opp trappen, selv om de hadde tv på. Og det er SÅ LYTT at man kan høre noen gå hos naboen.
Eh. Dere satt nettopp på terrassen. Og mente han også var i 2. etasje, for han gikk over gulvet. Nå hører dere ham over TV-en. Den har dere ikke på terrassen. Springe opp trappen. Vel, da var han vel i kjelleren da? Vanskelig å springe opp ellers. Og ja, man kan sikkert høre noen springe opp trappen. De 5 sekundene det tar. 
Jeg svarte at man må få bevege seg i huset, men at jeg er enig i at høy bass ikke er ok.
De kan virkelig ikke forvente at det skal være like stille som på hytta, når de bor i et rekkehus fra 1960.
Heldigvis drar de snart igjen.