Sv: Samleobjekter for ungdommer/ung voksen
Jeg har aldri brukt det sølvtøyet jeg fikk i gave hver jul, og på antikkmarkedet er det helt krise med sølv. Som en i bransjen sa, det kan ennå ha verdi på landet, men i de store byene er det nærmest verdiløst. Altså i andrehåndsverdi. For min del tror jeg det er utdatert å samle på sølv og store serviser for de fleste ungdommer i dag. Det gir også mye mindre mening i dag enn for 30 år siden, rett og slett fordi prisnivået og (for-)bruksmønsteret er helt annerledes. Før var de store merkene ofte med håndverk, hånddreid, håndmalt, mens i dag er det gods som blir produsert i Asia, og i beste fall lagt på sjablon i Norge. Pene og rimelige serviser finnes det masse av.
Hvis en ungdom ønsker seg et servise han eller hun kunne tenke seg, hadde jeg absolutt fulgt opp det. Men ikke ellers. Vi kommer ikke til å ha anledning til å ta vare på kassevis med utstyr for barn når de reiser i militæret og til utdanning fra nesten år, og de kan nok ikke pårenge å ha plass selv til mer enn akkurat det nødvendige på en hybel. Tror jeg.
Det som også er annerledes enn for 30 år siden, er framtidsutsiktene for bolig og pensjon. Med den prislappen kan et medlemskap i OBOS være en fin gave, som gir ansiennitet til senere bruk. Eventuelt innbetaling til et fond el.l.?
|