Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr

Størrelse på peis

Hjem og utstyr Hus, hage, utstyr, design mm.

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 06-12-21, 20:42   #21
Odelia
Bør lage seg en tittel selv

Odelia sin avatar

Medlem siden: Jul 2009
Odelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Størrelse på peis

Jeg klarer ikke å se effekten til den ene peisinnsatsen du lenker til, men det kan se ut som at den største er nokså lik den vi har (utgått modell fra Dovre, med 3-sidig glass og 10 kW nominell effekt/varmeeffekt på 3,6-11 kW: https://www.dovrepeisen.no/serviceko...ovre-2175-cbs3).

Vi har peisinnsatsen plassert midt i hovedetasjen hvor rommet peisen står i måler nesten 50 kvm, med ca 35 kvm totalt i tilgrensende rom (hvor dørene tidvis står oppe slik at varmen siver ut), samt totalt 3 ytterdører og flere store vindusflater. Dette inkluderer også en 13 kvm stor hall med trapp opp og ned. Til gjengjeld bor vi i et forholdsvis nytt hus som er godt isolert, og har varme i gulvet i enkelte tilgrensende rom, men ikke i stua (har likevel oppvarmet underetasje som jo hjelper på gulvvarmen). Jeg fyrer stort sett hver dag temperaturen er under 5 grader ute. Det holder ofte å fyre 1-2 runder så har hele huset fått en god lunk, og varmepumpa (som står innstilt på autostart ved 21 grader) kicker ikke inn før etter flere timer uten fyring). Ved 1 runde fyring holder jeg dørene til tilgrensende rom lukket, for da trenger jeg varmen i stua, men åpner opp etter hvert som jeg lør på mer ved.

Enkelte* andre husstandsmedlemmer (*alle 5 utenom meg) synes ofte det blir for varmt når jeg har fyringsbonanza, men da snakker vi som regel mer enn 1-2 fyringer, og nå som det er minusgrader ute og jeg har fyrt jevnt gjennom hele dagen klarer alle å oppholde seg i stuen uten å kovne (jeg bor med en gjeng varmblodige skapninger). Jeg har for øvrig vinterarbeidsplass 1 m foran peisen, og syns det er helt perfekt (det hender til og med at jeg må ta av meg den ytterste ullgenseren). Så kort oppsummert tror jeg nok du trygt kan gå for den store peisinnsatsen.

Hvis du vil kan jeg sende deg bilder, men vil ikke legge ut her i tråden.

Odelia er ikke aktiv   Svar med sitat

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 18:15.