Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Holisme - til informasjon

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

 
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 18-08-07, 00:16   #18
Pebbles
By the Sea
 
Pebbles sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Innlegg: 12.571
Blogginnlegg: 186
Pebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Holisme - til informasjon

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Den kan jo godt være seriøs selv om noen er uenige med det som står der.

Men jeg kan dessuten ikke se at det du limte inn støtter dette skillet du snakker om. At de skiller mellom livssyn og religion er greit nok, men jeg kan ikke se at dette støtter det du sa om at for at noe skal være en religion, må det gi en "ferdig løsning". Å gi rammer for ritualer og religiøse handlinger er jo slett ikke det samme som å gi en "ferdig løsning", og ifølge det du sier om holismen gir jo den også en del rammer og hjelpende retningslinjer. Jeg ser heller ikke at det du siterer støtter at det er et skille mellom den typen åndelig livssyn du sier at du selv har (inkludert gudstro), og "religion". Hvis du mener den nettsiden støtter dine definisjoner, tror jeg du må peke ut hvilke avsnitt du mener gjør det, for jeg ser det ikke.

Jeg har understreket det jeg synes støtter min opptfatnig av religion.

Og du har helt rett i at det kan tolkes ulikt fra mitt standpunkt også.

Det finnes helt sikkert gråsoner.

Men jeg har plutselig blitt ordentlig lei pirking... (trøtt- og burde vært i seng).

La meg si det slik at Holisme skiller seg fra de fleste tradisjonelle religionene. det skiller seg ut på den måten at man kan ha temmelig ulike oppfatninger om hvordan verden henger sammen, og alikevel høre innunder kategorien Holist ( til forskjell kan man rett og slett ikke si at man ikke tror at Jesus var Guds sønn eller at man ikke tror at man kommer til Guds rike etter døden, når man kaller seg kristen).

Den skiller seg også ut fra de fleste tradisjonelle religioner ved at det ikke finnes læresetninger man kan "synde mot". Skam, skyld, frykt og straff er fullstendig fraværende.

Skilpadda - om du vet om noen religioner som er like inkluderende overfor vidt forskjellig syn på livet/døden som Holisme, så synes jeg du skal fortelle meg om det. Du sier hele tiden at min definisjon på religion er snever. Men jeg aner ikke hva du snakker om. Hvilken religion peker ikke ut en vei til Gud, ett syn på tilværelsen?

__________________
"I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel." - Maya Angelou -
Pebbles er ikke aktiv   Svar med sitat
 


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 01:19.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no