Sengetøy av god kvalitet som ikke krymper enormt?
Jeg har gått gjennom sengetøyet vårt, først og fremst for å finne ut hva som var 2 meter langt og hva som var 2,20 for å sortere det litt. Men det viser seg jo at alt er i helt vilkårlige lengder og bredder, og pris eller merke har ingenting å si.
Til nå har jeg målt sengetøy som skulle være 140x200 til:
120x190 (flanell fra KID)
135x184 (flanell fra Princess)
129x195 (bomull fra HM: Dette trodde jeg skulle være 150x200 siden der er svensk)
129x201 (krepp fra husker ikke)
127x185 (svinedyrt egyptisk bomull fra Habitat)
Det henger jo ikke på greip i det hele tatt. KID skriver på hjemmesidene sine at de har lagt inn "slingringsmonn" for krymp på opp til 5 cm, og Jysk skriver at sengetøy ofte er større en dyna så den skal få god plass. Er dette et fullstendig ustandarisert og ukontrollert marked? :skingrestemme:
Finnes det sengetøy med norske standardstørrelser (har sjekket Gant, siden de har så deilige lakener, men de har ikke riktig størrelse så vidt jeg kan se) som faktisk ikke krymper 10-20 cm? Og som kan vaskes på 60 grader? Jeg ser at MYYK sier at sitt skal vaskes på 40, og det er helt uaktuelt. Vi tørketromler også, og skjønner at det kan bidra til ytterligere krymping, men flanell MÅ jo nesten tromles for å få flanellfeelingen.