Sv: Blir det streik neste uke for lærerne tror dere?
Opprinnelig lagt inn av Hyacinth, her.
«Jo, jeg har ofte en slags oppfatning av hvem som gjør en god jobb eller ikke. Men veldig ofte tar jeg feil. Og ofte ser jeg at de jeg tenker er flinke, er folk som er like meg selv.
Jeg er også enig i at det fort kan bli sånn, men det er jo ikke meningen at en leder skal «ha en slags oppfatning» i lønnsforhandlinger. Arbeidstakeren skal jo rapportere inn verdifulle egenskaper hen mener bør utgjøre en lønnsøkning. Gjerne i tillegg til det «alle får», som Pelle nevner her.
Jeg er ikke enig i at det er umulig for lærere. Som Oslo78 nevner over her, belastningen med å ha og takle godt svært krevende klasser burde lett vært nevnt i en lønnsforhandling. Generelle termer man blir bedt om å forhandle på er: samarbeidsevne, selvstendighet, endringsvilje, kreativitet, dyktighet, fagutvikling og/eller erfaring.
Jeg mener at også lærere burde/kunne reflektere over de punktene jeg nevner til en leder under lønnsforhandlinger. Mange (ikke bare lærere) har svært godt av å reflektere over hvordan man utfører jobben sin og hvordan man utvikler seg av og til, f.eks når det er lønnsforhandlinger.
Når det gjelder læreryrket spesifikt så er det mange endringer som skjer, og mye man skal tilpasse seg, og som både mor og ansatt i fylkeskommunen så vet jo også jeg at ikke alle lærere gjør en like god jobb, selv om også jeg vet at det ikke er «alt jeg ser/vet». Men noen er helt klart bedre på vurderingsarbeid og oppfølging, relasjonskompetanse, bidrar mer på å lage gode felles rutiner og følger dem, lærer seg nye datasystem raskt, holder frister og veileder kollegaer på alt fra IOP-utfylling til nye læreplaner og konsept med fagfornyelsen osv.
Jeg er for en generell lønnsøking som er lik for alle + mulighet til individuelle tillegg oppå der.