Sv: Matpakke - hva har barna/ungdommen med?
Opprinnelig lagt inn av Zulu, her.
Nå driver jeg med utstrakt kjepphestridning, merker jeg, men denne hverdagsmaten må altså ikke være brødskiver. Det finnes annen enkel, sunn, billig, hverdagslig, temmelig kjedelig mat i kategorien «grei» som ikke er brødskiver. Det er poenget mitt. Og noen av dere snakker som om det bare er brødskiver som faller innenfor den kategorien. Det er jeg himmelropende uenig i, hvis noen skulle være i tvil. 
Og det er jeg enig i, derfor har jeg for eksempel foreslått kjøleskapsgrøt. Det er også flere andre alternativer som har kommet fram i tråden, men der flere av oss påpeker at det ikke er alternativer vi mener at vi kan tilby hver dag av hensyn til arbeid og også pris for mitt vedkommende (jeg synes feks det blir ganske dyrt med pizzasnurrer i tillegg til mye arbeid), ikke fordi det ikke er fullverdige alternativer.
Opprinnelig lagt inn av Zulu
Hm, grove baguetter, fullkornswrap og -pasta mener jeg er fullverdige alternativer til grovbrød ernæringsmessig sett.
Mens jeg er uenig i det. Nå baker jeg altså en del grovbrød og polarbrød selv, så det påvirker selvsagt vurderingen noe. Grove kjøpebaguetter er stort sett lagd mørkere med farge og både det og wraps har uforholdsmessig mye kalorier i forhold til næringsinnhold. Mener jeg. Pasta også vil man, med mindre man spiser veldig lite av det, se at det skal ingenting til for det samsvarer med hva man har stappet i seg i en brødskive.
Vi er en familie som spiser ganske mye mat og mine vurderinger påvirkes nok av det. Dersom et barn spiser veldig lite uansett, har det selvsagt lite å si med kaloriinnhold kontra næringsinnhold.
|