Sv: Korpstråd
Opprinnelig lagt inn av banana, her.
Jeg spilte klarinett - i mange år. Klarinettrekka var ambisiøs, i hvertfall i den ene enden. Det var om å gjøre å sitte "øverst" på førsteklarinett og være innehaver av stemmetonen. Da var man virkelig dronning (det var nesten bare jenter som spilte "lakrispinne", og de gutta som gjorde det ble ansett som litt tapere. Hvis de ikke havnet øverst på førsteklarinett, da ).
De gutta som spiller fløyte i skolekorps er "små og rare". Gutta på trompet, derimot, var barske, og de på trombone også. Og de på sax var aller best :mimre:. Særlig når de ble så store at saxen ikke lenger måtte holdes på utsiden av lårene, men kunne hvile pent innerst midt mellom lårene .
De som spilte slagverk var noen rotehuer. De kom ALDRI til tida, og visste aldri hvor de hadde notene sine hen. Vi kalte slagverksgruppa for kjøkkengruppa, litt uvisst av hvilken grunn.
Jeg lo godt av dette innlegget, kjente meg igjen i mye! Jeg var forøvrig innehaver av stemmetonen.
Jeg spilte klarinett fra jeg var ni eller noe, og utvidet etterhvert også med sax. Det hendte jeg spilte begge instrumentene på en og samme konsert.
Undervist små aspiranter har jeg også gjort.
Denne tråden gjorde at jeg børstet støvet av klarinetten igår, og øvde. Jeg starter på ny kroppskarriere om et par uker. På tide nå som barna er blitt så store. Jeg sluttet forøvrig da enern var liten, hun ble vettskremt hver gang jeg tok frem greiene og lagde ulyder. Nå går hun selv i korps.
Opprinnelig lagt inn av Scarlett, her.
Jeg har aldri spilt i korps, men det har min søster. Talløse timers øving på annenkornett har gjort meg klar på én ting:
Mine barn skal aldrialdrialdri spille i korps! :kors og hvitløk:
:dukker:
Jeg har hørt mange si det der. Og jeg skjønner ikke helt greia. Hvis barnet ditt kommer og sier "Jeg vil begynne i korpset!" - sier du nei, da?
Opprinnelig lagt inn av Palmen, her.
Jeg spilte i skolekorps, janitsjar og kretskorps mens jeg bodde hjemme.
Jeg også! Gikk på musikklinje på folkehøyskole etter videregående, og lurte på å søke meg inn på konservatoriet eller musikkhøgskolen. Men jeg gjorde det ikke.
Jeg har utrolig mange gode minner fra korpstiden.