Sv: Middag til 4 - hvor mye lager dere?
Opprinnelig lagt inn av Charlie, her.
Tenker det er forskjell på spørsmålet om hvor mye kjøtt man spiser, og om det er nok mat. Kjøtt er for noen et luksusprodukt, et miljøspørsmål, osv., det er ikke gitt at det er kjøtt man skal spise - næringsstoffene i seg selv kan man få andre steder fra (noen ganger billigere, noen ganger bedre, noen ganger begge deler). Nå liker jeg kjøtt, jeg altså. Kunne fint spist mest kjøtt og veldig lite annet. Men det er mange ting som spiller inn.
Vi bruker en pakke kjøtt, en pakke fisk osv. Så består resten av måltidet av andre ting, og er man mer sulten er det dette andre man spiser. Det kan jo godt være proteinrikt, lism. Hvis problemet er at man er sulten selv om man egentlig har spist "nok", kan det noen ganger henge sammen med måltidsrytmen - både hvor ofte/ sjelden man spiser eller hvor fort man spiser. Spiser man fort (noe man ofte gjør om det er lenge siden sist og man er sulten) rekker man å spise opp før man blir mett. Da er det kontinentale mønsteret med forrett faktisk ganske lurt. I Frankrike spiser de ofte grønnsakene sine først, til forrett (salat, suppe osv) og da er man ikke ulvesulten når hovedmåltidet kommer. Men kan spise roligere og føler seg mett når man er ferdig. Det trenger ikke være "forrett" sånn, men kan være at man har noe brokkolisalat, grønnsakssticks el.l. mens man venter på middag som det er "lov" å ta. Er utfordringen at man ikke får i seg "nok", kan det hende man burde berike maten. Være litt rausere med dressing, ha på litt ost, den sorten. Er det ikke nok protein, bruk bønner og sånt. Lager vi taco, meksikansk gryte og den slags bruker jeg ofte bønner uansett, enten alene i stedet for kjøtt (dels fordi det er greit å ha i skapet og det har vi ofte uansett, noen ganger for å ta hensyn til kiden som vil unngå kjøtt) eller i tillegg for å drøye maten, som de gamle husmødrene sa. 
Kunne ikke vært mer enig.
|