Sv: Invitert i konfirmasjon- uten konfirmant
Opprinnelig lagt inn av My, her.
... eventuelt for å samle familien til en hyggelig fest, med ungdommen i sentrum. Som jeg antar er hovedgrunnen for de aller, aller fleste som konfirmerer seg. Hvis det ikke hadde vært fest og gaver i andre enden tror jeg ikke det hadde vært mange som hadde giddet å delta på disse kursene gitt. 
Min velger kirkelig og august (fremfor mai, vår kirke har begge deler) fordi de da er en uke på leir. Vennene skal det samme og det er noe de gleder seg til. Det er (selvsagt) en kristen sommerleir hvor de får mye av undervisningen. De har kortere undervisning i skoleåret enn mai konfirmantene som da ikke er en uke på leir, men kun en helgetur. Mange gjør det nok for fellesskapet og ikke minst forventningen fra familie?
Min tenker nok ikke på pengene/gavene hun får. Vi er så liten familie at bortsett fra bunad vil hun nok ikke få mye penger eller gaver. Hun gleder seg nok mest til å organisere til festen (hun er en kreativ type som elsker å lage ting og jeg har sagt hun får ganske frie tøyler til det).