Hvordan merke en buffet for allergikere, vegetarianere og andre på en fornuftig måte?
Matserveringen i Hiawatas konfirmasjon volder meg mye hodebry. Vi skal lage mye selv, fordi det er en del ulike allergier i familien, pluss noen vegetarianere og av den eldre garde som syns en del moderne krydder og grønnsaker er litt skumle. Vi blir en del gjester, kanskje mellom 30 og 40, og jeg prøver å komme opp med en måte å merke rettene på som gjør at ikke jeg må stå ved buffeten og forklare alt. Eller kanskje det rett og slett ER enklest? :grubler:
Jeg har tenkt på muligheten for å skrive små skilt og sette på pinner i hver rett, men bør jeg skrive hva den inneholder, eller hva den er fri for? Hva da med retter som er helt innlysende at inneholder noe man er allergisk mot, typ egg? Merke dem, eller gå ut i fra at gjestene skjønner at det er ekte egg?
Andre måter jeg kan gjøre dette på en smooth, og ikke minst: pen og dekorativ måte?
Gjest 1: spiser ikke gluten, soya, melk, sjokolade
Gjest 2: spiser ikke egg, melk, nøtter
Gjest 3: spiser ikke gluten, soya, melk
Gjest 4: veggis, men spiser egg, ost
Gjest 5: spiser ikke løk, hvitløk, balsamico, krydder, salat, tomat m.m.
Menyen vil være ganske eklektisk, men i hovedtrekk bestå av en klassisk koldtbord-del med spekemat, reker, egg m.m. - En amerikana-del med burgere/karbonader, kyllingvinger, nachos med diverse dipper og salater, - og til slutt en asiatisk del med stekt ris og dumplings. Kanskje også sushi og ceviche. Også er det selvsagt kakebordet med kaker, is, frukt og bær.