Halloween, inkludering, festtvang, valgfrihet, dilemmaer
Det var en vanskelig overskrift. 
Jeg syns Halloween er litt trøblete sosialt.
- Noen barn vil gå trick-or-treat 2-3 stykker og så kanskje spise godis og se på TV
- Noen barn liker ikke å kle seg ut og syns det skumle er for skummelt
- Noen barn/familier har lyst til å invitere den lille flokken som har gått trick-or-treat på noe hyggelig, lage gøyale Halloweenmuffins og avkuttede fingre og sånt, og pynte til Halloweenfest
- Noen ønsker å ha storfest og invitere mange
- Noen har nabolagstradisjoner på tvers av klassesammensetning
- Noen har familietradisjoner
- Noen har bursdag de har lyst til å feire i fred
Jeg syns det er en ligning som det er vanskelig å få til å gå opp.
- Eldste er ikke invitert til noe, han driver mest med trening, henger mest med nabogutten og tilhører ikke noen "gjeng" som inviterer til sånt. Det er sikkert en del i klassen hans som feirer, da, men ikke noe han er invitert til eller som vi har hørt om. Han er ikke videre interessert heller.
- Mellomste, frøken Konform, skal gjøre det venninnene skal, og de skal møtes hos en venninne og ha "fest" der. Noen fra klassen, noen fra trinnet. Jeg har bedt henne mange ganger om å holde øynene åpne for at noen kan falle utenfor, og har også lagt ut en melding på foreldrenes FB-side at det er viktig at alle tenker inkludering, holder øynene åpne, og strekker ut en hånd om deres barn er utenfor. Håper det løser seg. Hun blir superstresset av utkledning, men går på oppgaven med krum nakke, fordi det er det man gjør på Halloween.
- Yngste hater, hater, hater utkledning, og det har hittil vært lirking og luring å få ham med på å gå litt med bestevennen (å gå med andre har vært uaktuelt), fordi det HAR vært viktig sosialt at man har "gjort noe" på Halloween. I år har han sagt klart fra at han IKKE vil gjøre noe, han vil være hjemme og feire mammas bursdag, se film, kose seg og spise godis hjemme. Han er dog veldig opptatt av at vi skal ha gresskar, tenne lys og ta mot besøkende barn. (Det pleier aldri å komme mange til oss, fordi vi har en lang og litt skummel oppkjørsel til huset, selv om vi setter ut gresskar med lys i). Men: Skolen/FAU er opptatt av inkludering, og det er sendt ut oppfordring om å invitere til noe som inkluderer naturlige grupper, type "jentene på trinnet", eller lignende. De er små klasser og få gutter i klassen, og med min ute av leken og en som allerede er invitert til noe annet, så er det bare 3 igjen. Og de leker egentlig ikke sammen. Så fåglarna veit hva som blir fasiten der...
Jeg syns dette er en veldig trøblete sosial setting, det er vanskelig å balansere inkludering og andre hensyn.
Jeg misliker at det blir nesten obligatorisk med "fest", at det ikke lenger holder å møtes, gå en runde, og ferdig.
Jeg forstår godt at noen vil holde på nabolagstradisjoner som ikke har med klasse å gjøre, det er en veldig "lokal" ting å gjøre, det å gå trick or treat.
Noen barn misliker hele greia, og føler ganske stort press for å gjøre noe de syns er ganske skummelt.
Hvordan løser dere det? Syns dere det er en "fasit" her? For yngstemann hos oss: Burde vi invitert de siste 3, selv om min ikke vil feire?
Bah.