Hva leser dere for (de minste) barna?
Snupp på nesten to år har hittil ikke vært spesielt interessert i bøker, og jeg har tenkt at han kanskje ikke har vært helt moden for dem språklig sett. Pekebøker syns han er litt kjedelige, og "Den lille larven aldrimett" (som er den eneste småbarnsboken jeg har prøvd tidligere) har han aldri fattet interessen for.
Nå har jeg introdusert lesing før leggetid, og i dag var vi i bokhandel og kjøpte et lass med bøker. Og plutselig er bøker gøy! I dag leste vi om Lille Hare Hasselbrun og Store Hare Hasselbrun som forteller hverandre hvor glade de er i hverandre, og så leste vi en av Tor Åge Bringsværds "Når to er..." bøker, nemlig "Når to er sinte på hverandre". Spesielt den siste boken gjorde stort inntrykk på den lille karen, sikkert fordi han har vært mye sint på mamma og pappa i det siste. Helst ville han ha boken med seg i sengen, men han godtok at vi leste den en ekstra gang.
Jeg fikk skikkelig blod på tann av denne positive leseopplevelsen, og har derfor bestemt meg for å parkere bøkene for de aller minste og heller gå over til fortellinger. Noen som har gode tips om hva som kan falle i smak? Jeg har et lass med Barbapapa-bøker, og Snupp plukket også med seg en av bøkene jeg ikke har, så de blir nok populære. Er det "nyere" barnebøker som er populære? (Må jeg krype til korset og kjøpe boken om den lille muldvarpen...?)
|