Politidrap i USA
https://www.nrk.no/urix/snikskyttere...las-1.13033029
I går leste jeg først om de to, mørke, mennene som ble drept av politi i USA. Mannen og jeg snakket om det absurde i at uttrykket "politidrap" ikke dreier seg om drepte politibetjenter, men om dem som blir drept av politiet. Så langt i år har 561 mennesker blitt drept av politi i Statene, og for meg begynner det å se ut som det er farlig å være en mørkhudet mann der borte. (Nå er vel ikke egentlig det noen nyhet, men det begynner å bli forferdelig gjennomsiktig).
Når en angivelig demokratisk nasjon har en politistyrke som beskytter en del av befolkningen og dreper den andre, hva har man da? Jeg setter det voldsomt på spissen her, men det føles som om noe har snudd, blitt enda verre, de siste årene. Jeg må jo lene meg på medier i dette da jeg ikke kjenner så mange som bor i USA, han jeg har mest kontakt med er en hvit mann i middelklassen, og han føler seg trygg, men priser sin flaks i å være født lyshudet.
Så kommer nyhetene fra i natt. Under demonstrasjoner mot politivold drepes politifolk ... Dette er jo et sammensatt samfunnsproblem, men hva i alle dager skal til for å gjøre noe med dette? Hvordan kan man ta tak i et så enormt problem, og hva skjer om det ikke tas tak i? Får vi se en ny revolusjon?
|