Sukkerbrød uten bakepulver
Hei alle flinke bakedamer
Kan dere fortelle meg hva jeg gjør galt?
Jeg har to ganger i det siste bakt sukkerbrød etter oppskrift fra Sverre Sætres bok "Den store kakeboka". Dette er en oppskrift som kun inneholder egg, sukker og mel. Oppskriften er som følger:
4 egg - har brukt romtempererte egg
100 g sukker
75 g mel
Jeg føler selv jeg ikke har problemer med å få til det som står i fremgangsmåten og synes eggedosisen jeg pisker før jeg har i mel blir veldig luftig og fin. Jeg pisker så lenge at jeg kan skrive ole i eggedosisen og det står der. Lenge. Jeg er også forsiktig når jeg skjærer inn melet med en slikkepott slik at ikke all luften går ut igjen. Bruker i tillegg litt "sponge cake stabalizer" oppi, som jeg har kjøpt på cacas. Følger da anvisningen på glasset.
Kakebunnen blir for såvidt fin, og god på smak og alt det der. Det som er greia er at jeg ikke synes den blir så luftig og høy. Den hever veldig lite rett og slett. Jeg skjønner jo at den vil heve mindre enn en oppskrift med bakepulver i, men er det vanlig at den nesten ikke hever i det hele tatt. Altså, den hever litt, men ikke veldig mye kan man si... Er det riktig, eller gjør jeg noe galt tror dere?
Kaka jeg bakte til 17. mai ble god den, men ikke akkurat veldig høy og "høytidsstemt". 
Sist redigert av Njulaif : 29-05-16 kl 19:42.
|