Sv: Disse kommunene er for små
For meg er ikke dette svart/hvitt, og jeg er enig i mye av det Floksa og Java skriver.
Jeg skrev eksamensoppgave om dette for en stund siden, og fant da noe forskning fra Danmark.
I Danmark ble 271 kommuner til 98 og 13 amt til fem regioner fra 1. januar 2007. Et regjeringsoppnevnt utvalg mener reformen har vært en suksess, men danske kommunalforskere ønsker å nyansere bildet noe. Bl.a. har Kurt Houlberg, forsker ved Det nationale institut for kommuners og regioners analyse og forskning (KORA), gjort følgende funn (Horrigmo, 2013):
• Kommunesammenslåing i seg selv gir liten innsparing. Det er annen type innsparing (færre skoler, færre elever pr. lærer osv.) som gir reduserte kostnader.
• I to sammenslåtte kommuner må tilbudet utjevnes når kommunene går sammen til én enhet. Det betyr at tilbudet på ett område kan bli bedre, mens det på et annet kan bli dårligere. Samtidig er tiltak som gir et dårligere tilbud til innbyggerne, vanskelig å gjennomføre, og dette igjen kan bety økte utgifter for den nye kommunen.
• Innbyggernes tilfredshet med tjenestetilbudet i de nye kommunene har sunket etter reformen.
• Det ser også ut til å være en sammenheng mellom store kommuner og lavere tillit til politikerne hos innbyggerne. Borgere i sammenslåtte kommunene har dessuten mindre tro på egne muligheter til å påvirke.
• De større kommunene ser ut til å ha fått bedre økonomiske styringsmuligheter.
• De større kommunene har fått økt faglig «bærekraft». For eksempel har skole- og barnehageledelse blitt profesjonalisert.
• Det er vanskeligere å slå sammen kommuner i tynt befolkede områder. Det vil spille inn på muligheten for stordriftsfordeler og økonomiske innsparinger.
I områder med kortere avstander, god kommunikasjon osv. synes jeg kommunesammenslåing kan være en god idé. Jeg skjønner godt at mindre lokalsamfunn ute i distriktene er skeptiske til lang avstand til kommunesenteret. Jeg mener derfor at interkommunalt samarbeid kan løse mye slike steder. Dette reiser som en eller annen over skrev noen utfordringer i forhold til ansvarsforhold. Det er en risiko for at avstanden til de folkevalgte organene blir stor. Samarbeidet må derfor være preget av åpenhet og god forankring i folkevalgte organer og bevissthet rundt valg av selskapsform for at ikke lokaldemokratiet skal svekkes.
Og jeg synes det er greit at det er folkeavstemming om dette. Ved sammenslåing vil færre folkevalgte representere flere innbyggere i et større geografisk område. Skal man gi fra seg makt, kan det være greit om det ikke skjer med tvang.