Sv: Hvis jeg skulle ha fått meg en hund hva skulle det vært?
Opprinnelig lagt inn av frukt, her.
Takk. 
Høres ut som en fin hund det. 
Kom på en ting til, og det er at den typisk er roligere enn de andre fuglehundrasene, ikke så ivrig og på. Og det plusset at den ikke stikker til skogs, uten at ikke eier følger med. Vet om folk som er vokst opp med iske settere som ville ha fulgehund men ikke ha en hund som er så "på" hele tiden, og valgte drent.
Som det står på svenskeklubbens sider er det ulike oppfatninger av hvilke egenskaper de legger vekt på. En oppdretter i Sverige ville ikke selge til oss fordi vi ikke skulle bruke den til jakt. Mens i rasens hjemland Nederland hørte jeg aldri noen oppdrettere være opptatt av det. Vi fikk kjøpe av formannen i den danske raseklubben, de har mye fokus på jakt, men valgte en i kullet som ikke hadde så mye vilje. Men den trenger nok en tre kvarter-times morsjon og oppover om dagen. Dog sa oppdretteren vår at han ikke nødvendigvis trengte det hver dag, men vi har en mer håndterlig hund når han får ihvertfall halvtime-tre kvarters springing i skogen, men vanlige turer tror jeg rekker også. Vår elsker forresten søk, men det gjør vel de fleste hunder.
Og pelsstell: da vi var hos oppdretteren spurte vi hvilken børste vi skulle kjøpe, og da sa hun at hun børstet hundene sine en gang i året. Det merker vi nå, han trenger ikke børsting. De har også en "magisk"/selvrensende pels, blir de skitne er det jo greit å vaske av de det verste, men om man ikke gjør det faller det av når det tørker, og pelsen er like fin igjen dagen etter.
Det står forresten i rasestandarden at aggressivitet hos denne rasen er et stort avvik fra rasestandarden, vi kan ta i fra Mio alt det skal være av mat, godbiter og bein feks, han fortrekker ikke en mine av den grunn. Knurrer svært sjelden mot oss, stort sett i de ovennnevnte sofasituasjonene, og når han innimellom får raptuser, og springer rundt oss i ring når vi er på tur. Disse får han forresten aldri inne.
De har også humor, ja. 
Sist redigert av Ine : 03-12-15 kl 11:33.
|