Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Surmaget kommentar om høyesterett sin avgjørelse om homofile giftemål i USA

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 01-07-15, 11:15   #16
Guava
Bør lage seg en tittel selv

Guava sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Surmaget kommentar om høyesterett sin avgjørelse om homofile giftemål i USA

Det jeg ikke helt ser her er at jus og etikk/moral blir sett på som så adskilt.
Slik jeg ser det så går de to hånd og hånd i demokratiske samfunn. Er det ikke grunnlag moralsk i befolkningen for at en dom kan fattes er det mindre sannsynlig at dommen blir fattet. Det er moralsk og etisk tenkning som ligger til grunn for at rettsystemet er som det er.
Jus former også etikk og moral. Hva som kommer først og hva som påvirker hva i hvilken rekkefølge er ikke gitt. Det går begge veier.
At rett skal være rett handler om etikk. For at domstolene skal funke på det være en sammenheng mellom folks oppfatning av hva som er rett og de dommene som fattes.

Så ser jeg selvsagt at sammenhengen mellom privatmoral og det som er besluttet her kanskje ikke er så sterk, men akkurat det synes jeg ikke er så problematisk hvis folk generelt har en moralforståelse som trass i sin privatmoral anerkjenner etisk de prinsippene som ligger til grunn for dommen.

Også her til lands er det langt flere som støtter prinsipielle rettigheter enn som nødvendigvis støtter moralsk at rettighetene blir brukt. Det tenker jeg må være helt greit i et åpent samfunn.

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 05:38.