Sv: Liker du oliven?
Opprinnelig lagt inn av Hyacinth, her.
Jeg likte ikke tomater før jeg ble 30. Da spiste jeg søte små tomater i Provence og skjønte hvorfor folk kaller det godteri. Det er ekstremt viktig å kjøpe gode tomater, helst med stikken på. Vi som er vokst opp på 80-tallet måtte spise tomater som var lyseoransje og slimete og smakløse, og jeg tror nok man oppbevarte dem i kjøleskapet. Nå er det heldigvis en annen verden. Har du prøvd å dele små, søte tomater i to, hakke litt rødløk og evt hvitløk, blande, og helle over virkelig god balsamico? Gjerne litt nykvernet pepper og maldonsalt også.
Opprinnelig lagt inn av Hyacinth, her.
Eller prøv å dele dem i to, strø på godt salt og pepper, stek på lav varme i ovnen til de blir skikkelig skrukkete. Deilig!
Signerer dette med et -uttrykk! Er helt hekta på tomater etter at jeg var i Italia og skjønte at tomater ikke er tomater. Skikkelig gode tomater ER godteri! Og noe av det beste som finnes er det siste Hya her sier, å ovnsbake cherrytomater (hele eller halve) med maldonsalt, god olivenolje og pepper til de er skrukkete, bland dem feks. inn i nykokt pasta. Himmel! Gjerne med oliven og kapes og. 
Jeg hiver ofte en boks cherrytomater oppi formen når jeg skal bake potetbåter og andre grønnsaker. Gjør ofte det, legger masse gode grønnsaker (poteter, søtpoteter, rødløk, hele skrelte hvitløksfedd, sopp, gulrøtter, paprika og cherrytomater) i en form, heller over olivenolje, maldonsalt og pepper, og gjerne litt urter, og steker leeenge på middels varme i ovnen. Hettegu så godt det er!