Sv: Høner
Jeg fortsetter her jeg, for nå har vi virkelig fått vann på mølla! 
Vi har nemlig allerede hønsehus, har jeg funnet ut! Vi har et hundre år gammelt hus med flere uthus som er fylt med mye rart, og mannen sa plutselig her i forbifarten når jeg snakket om snekring og sånn: «Vi bruker jo bare det hønsehuset vi har, da.» «Eh, hønsehuset vi har?!» 
Ja, så vi har visst allerede et hønsehus, ferdig innredet med verpekasser og vaglepinner. Et penthouse, til og med, over vedskjulet. Så nå må det bare vaskes og ryddes litt der inne, settes opp hønsenetting ute og lage en trapp ned til luftegården. Og jeg har tusen spørsmål:
Mat: De trenger noe form for korn eller frø, må det være «hønsefor» eller kan det være typ havregryn, solsikkefrø og annet? Og de kan spise grønnsakavskjær, frukt, brødskalker og sånt fra vårt matavfall? Er det noe matvafall de ikke skal ha. Hva med kjøtt, fisk og ost? Og må det kvernes opp, eller klarer de å hakke fra litt større biter?
Skjellsand: Det har jeg skjønt de trenger for å få nok kalsium. HVor får man tak i det til en grei pris? Og noen snakker om sandbad. Er det det samme, eller er det én badesand og én spisesand?
Luftegården: Hvor stor bør den være for 4-6 høns? Vi kan i praksis gjerde av så stort område vi vil, men vi behøver ikke ta større enn nødvendig. Når hønene blir litt mer husvarme (og vi litt mer drevne), ser jeg for meg at vi vil slippe dem en del ut i hagen når vi er hjemme. Hva skal stå ute i luftegården? Vann? Skal foret stå der også, eller bare inne i huset? Hva med skjellsand? Skal det stå både ute og inne? Og sol? Det er stort sett skygge der vi har sett for oss luftegården.
Jah. , men og 
Sist redigert av Zulu : 28-03-15 kl 09:03.
|