|
|||||||
| Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
| Se resultatene: Hva er du og hva gjorde du da du giftet deg? | |||
| Jeg er og feminist og har ikke byttet etternavn |
|
92 | 39,32% |
| Jeg er og feminist og byttet etternavn |
|
56 | 23,93% |
| Jeg er kvinne ikke feminist, og byttet ikke etternavn |
|
18 | 7,69% |
| Jeg er kvinne ikke feminist og byttet etternavn |
|
40 | 17,09% |
| Jeg er mann og feminist og byttet etternavn |
|
0 | 0% |
| Jeg er mann og byttet etternavn |
|
0 | 0% |
| Jeg er mann og byttet ikke etternavn |
|
1 | 0,43% |
| Jeg er ikke gift, men insisterer på å svare likevel |
|
13 | 5,56% |
| Jeg er feminist og vi har slått sammen navnene til nytt felles |
|
10 | 4,27% |
| Jeg er ikke feminist og vi har slått sammen navnene til nytt felles |
|
4 | 1,71% |
| Deltakere: 234. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen | |||
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#11 |
|
Dig for victory!
|
Sv: Bytter feminister etternavn?Dixie: Jeg synes du hadde en helt grei grunn til å bytte etternavn, og det er ingen grunn til at du skal måtte "forsvare deg". Det var det som passa deg best, og det er en helt legitim grunn det. Men allikevel kan det settes i en større kontekst, for om det ikke var forventninger i samfunnet til at man tok mannens navn, så hadde du kanskje løst navnebyttet på en annen måte. Min kusine, for eksempel, hun tok et gammelt familienavn i stedet for farens -sen-navn, før hun i det hele tatt tenkte på å gifte seg. Og da hun fant seg en mann med et enda kjedeligere -sen-navn, så beholdt hun selvfølgelig sitt. Om man virkelig misliker etternavnet sitt, så er det ingenting i veien for å bytte det så fort man blir myndig (eller før, om man får foresattes støtte). Det er altså ikke feil å velge seg mannens navn (igjen, det er praktisk, samlende og alt det der), men det går liksom ikke å løsrive det helt fra tradisjonen likevel.
— Roald Dahl, Matilda Sist redigert av Matilda : 10-03-15 kl 11:13. Årsak: La til noe |
|
|
|