Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Har vi verdier som er viktigere enn religiøse verdier?

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 15-02-15, 17:27   #11
Lisa
anglofil

Lisa sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Lisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Har vi verdier som er viktigere enn religiøse verdier?

Opprinnelig lagt inn av Esme, her.

Jeg vet heller ikke om jeg forstår spørsmålet, men mener at menneskerettighetene, barnekonvesjonen og prinsipper om at alle er like mye verd, og at man skal ha ytringsfrihet, skal vinne dersom disse er i konflikt med religionsutøvelse.

Derfor er jeg feks totalt mot omskjæring, også av gutter.

Ja, omskjæring av guttebarn er jo et veldig godt eksempel. Om denne praksisen ikke skulle være lovlig innenfor religionsfrihet ville f.eks. ingen jøder kunne leve i Europa hørte jeg Forstander av Mosaiske Trossamfunn si nylig. Så her er det nok mange hensyn som veier tungt, ingen europeiske land har forbud mot omskjæring på guttebarn så vidt jeg vet.
Veldig spesielt også at leger ikke får rett til å reservere seg, den debatt ble erklært død veldig raskt synes jeg.

I Storbritannia står religionsfriheten veldig høyt. Foreldre kan ta ut barna sine av obligatorisk skolegang på grunnlag av at curriculum inneholder "sannheter" som taler mot deres tro, eller det kan ha med andre hensyn å gjøre som f.eks. kjønn. Svært problematisk.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 02:44.