Sv: Vil du ha søndagsåpne butikker?
Synes det er så deilig med en dag butikkstengt, jeg. Å være i land hvor det er søndagsåpent kan være digg nok der og da, men tenker alltid at jeg ikke vil ha det sånn hjemme. Da jeg var liten var det helt vanlig at også dagliGvarebtuikker stengte kl. 16 på hverdager og kl. 13 på lørdager - OG VI OVERLEVDE! 
Det er naturligvis flere sider av det. Jeg mener det vil føre til en uthuling av hva som er "normal" arbeidstid for arbeidstakere som kan ramme oss alle, og jeg mener at det vil føre til høyere priser, fordi butikkene må holde åpent en dag til, uten at vi totalt sett handler mer av den grunn (og holder en btuikk åpent må de andre også gjøre det for å "følge med", selv om det rent økonomisk ikke er lønnsomt for dem. Den prisen er det jo vi kunder som betaler). Det betyr også at flere nisjebutikker/ selvstendige butikker vil gå konk, fordi de ikke vil klare seg ifht de store kjedebutikkene. De store kjedebutikkene vil legge premissene for åpningstidene, og de små btuikkene, som f.eks. ikke har rom for så store lønnskonstnader ut over at eieren selv står i butikkene, vil ikke klare seg. For eieren vil ikke over tid kunne klare å holde åpent flere timer med den belastningen det medfører uten å tjene mer.
Men framfor alt synes jeg det er utrolig deilig med en "stille" dag, hvor ting er stille ,bilene står og folk går tur & sånt. Jeg unngår så langt jeg kan å handle på søndager, for ikke å bidra til en utvikling jeg ikke ser som bra for oss. De fleste av oss klarer helt fint å planlegge en dag fram, vi har kjøleskap sånn stort sett og kan leve uten å ha melk i kjøleskapet en dag.
Sist redigert av Charlie : 09-01-15 kl 11:02.
|