Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Å gi bort brukte leker/klær i julegave til "fattige" barn

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

 
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 25-11-14, 23:04   #1
Lisa
anglofil
 
Lisa sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 6.589
Lisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtid
Standard

Å gi bort brukte leker/klær i julegave til "fattige" barn

"Det er på grensa til nedverdigende å pakke inn sine egne brukte ting og gi det i presang til noen som ikke får noe nytt".
http://debatt.nordlys.no/article/pa-...rdigende-pakke

Jeg så denne delt mye på Facebook i dag og må si den har fått meg til å tenke litt da jeg føler meg ganske så truffet. Jeg har videreført en tradisjon fra barnehagen til datteren min hvor de hadde omvendt julekalender i desember. Hver dag hadde et barn med en gammel leke de ikke brukte lenger og rett før jul dro de ned til Universitetsplassen og leverte alle de innsamlede gavene til Frelsesarmeen, slik at "fattige barn" også skulle få julegaver. Jeg husker jeg reagerte litt på ordbruken men ikke noe særlig på konseptet. Og jeg har som sagt videreført dette med å finne frem fine ting i garderoben som kanskje er for lite, eller som nesten ikke blir brukt, som jeg pusher på gis bort i desember. (Jeg skriver pusher, for det er litt motvillig hun gir vekk fine ting, og jeg lurer litt på om det ikke nettopp dette som er litt av motivasjonen min for å fortsette med dette. :dønn ærlig.

Så var det også et innslag på Østlandssendingen i dag om dette tiltaket: http://www.budstikka.no/nyheter/varn...barn-1.8211246 Her ble det forklart viktigheten av at disse barna også får nye klær, at det faktisk spiller en stor rolle i dagens samfunn.

Videre får dette meg til å tenke på et tiltak på skolen som ikke gikk helt etter planen. Det ble reagert på at mange barn ikke hadde "passende" vinterklær. Dette var for noen år siden når det var veldig kaldt, og det var virkelig oppsiktsvekkende at flere barn helt tydelig ikke hadde varme nok klær. Siden det er en god andel elever på skolen fra familier med svært begrensende økonomiske ressurser kom det et forslag med "restkrok" (ja, uheldig ordvalg) på AKS hvor foreldre ble oppmuntret til å legge igjen varme klær de ikke lenger hadde behov for. Så var det fritt frem for de som ønsket å ta det de evt. hadde behov for. Men dette initiativet ble ikke godt mottatt og ordningen ble raskt avskaffet. Det ble sett på som stigmatiserende å forvente at det skulle være greit for noen barn å gå i gamle klær etter andre barn som da lett kunne kjenne igjen klærne, eller til og med gå i samme klasse.

Personlig er jeg veldig delt på dette, jeg ser helt klart begge sidene. Jeg synes det er fryktelig problematisk at gjenbruk blir et problem. Men vi snakker jo her om gjenbruk hos mennesker som stort sett bare lever av "gjenbruk". Og dette med å lette samvittigheten som motivasjon - den kjenner jeg også godt på i desember der jeg gir egen unge en ny "ting" hver dag, i tillegg til julegaver.

Ja, jeg ser definitivt problemet beskrevet i artikkelen.

Langt og rotete men skulle gjerne likt å vite hva andre tenker om dette med å gi bort "gammelt og brukt" til de som har lite fra før nå i disse førjulstider. For å bruke et mye brukt ord disse dager, er det "innafor"?

__________________
"Try Again, Fail Again, Fail Better" (Samuel Beckett)

Sist redigert av Lisa : 25-11-14 kl 23:58.
Lisa er ikke aktiv   Svar med sitat
 


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 17:47.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no