Sv: Valg av privat vs. kommunal barnehage
Opprinnelig lagt inn av Guava, her.
Undersøkelsen sa ingen ting om kommunal vs privat barnehage generelt i landet. Det var med utgangspunkt i en kommune, nemlig Oslo.
Vi valgte kommunal barnehage for våre barn og det var med tanke på bemanning, uteområde og enkelt andre faktorer som var viktige for oss. Kommuner rundt omkring i landet er veldig ulike og det er tydeligvis store forskjeller. Det har jeg sett når jeg hører om hvilke kostpriser det opereres med, at turer er avhengig av FAU og at grillhytter og materiell må kjøpes inn av FAU. Slikt har vi aldri opplevd og jeg har heller ingen ting å si på bemanning eller noe som helst de årene vi hadde barn i barnehagen.
Det høres ut som om Oslo kommune har en utfordring, ikke nødvendigvis at private barnehager er noe sjakktrekk om man vil ha flinke barn sånn generelt.
Både og, tenker jeg. Det er mulig Oslos private barnehager er i en særstilling, det kommer jo ikke frem i artikkelen. Men, det er en del faktorer som tyder på at private barnehager jevnt over f.eks. har mer fornøyde foreldre her står det noe om det i barnehage.no . Om barna blir flinkere i privat barnehage er vel vanskeligere å si. Det er vel en direkte sammenheng med utdanningsnivået til foreldrene som gjør at det slår ut slik. Samtidig er det jo en sammenheng mellom bemanningstetthet og kvaliteten på barnehagetilbudet, noe som igjen muligens kan vises i en slik undersøkelse?
Her er det egentlig mye som står og faller på kommuneøkonomien. Kommunale barnehager i rike kommuner er helt sikkert en annen historie enn i de kommunene der det er lite penger i barnehagesektoren.
I Trondheim (som jo er den kommunen jeg har indsidekjennskap til) har de den laveste bemanningen pr. barn på landsbasis i de kommunale barnehagene. Når mange av dem i tillegg ikke har penger til å leie inn vikar, er det klart at tilfredsheten blandt foreldrene daler. Det å levere ungen sin til ukjente flere ganger i uken er ikke særlig hyggelig, eller betryggende.
Alt i alt bunner dette ut i politisk vilje. I Trondheim styrer de rød/grønne og kommunen har vært en foregangskommune på full barnehagedekning. Det synes jeg er kjempebra. Men nå, nå må det komme politisk vilje til å sikre kvaliteten på tilbudet og innholdet i barnehagene. Og da må bemanningen per barn økes (og aller helst med utdannende pedagoger). Kvaliteten på barnehagene i dag spriker i alle retninger og kommunene har alt for stort handlingsrom mtp. bevilging av midler, noe som gir kutt (på kutt) i skole/barnehagesektoren. (Igjen tar jeg utgangspunkt i Trondheim kommune, men dette tror jeg nok gjelder for mange kommuner rundt om i landet).