Hvordan lære seg å strikke?
Jeg har (nok en gang) funnet ut at jeg har lyst til å lære meg å strikke. Jeg kan så vidt strikke en rett, og i alle fall ikke en vrang, og klarer ikke å legge opp uten hjelp. Så jeg er virkelig helt på nyeste nybegynner nivå. Det jeg tidligere har strikket har rett og slett bare blitt rart og ubrukelig, kanskje fordi jeg ikke egentlig har hatt noe mål med strikkingen.
Nå har jeg lyst til å lære meg å strikke, og jeg lurte på om jeg rett og slett skal begynne med å strikke et lappeteppe/sengeteppe, for å lære meg de forskjellge garntypene, hvordan forskjellige pinner gir forskjellig resultat og få øvd meg litt. Får jeg til det er målet på sikt å strikke ribbebukser til begge barna, en kjole til Mini og en genser til Snupp. Og forhåpentligvis klarer jeg å bli såpass god til å strikke at jeg klarer å strikke en kjole til meg selv på sikt (jeg vet hvordan den ser ut, men jeg har foreløpig ikke funnet et mønster å strikke etter, så jeg må vel lære meg å tegne mønster også).
Såh - hvor begynner jeg? Hvordan lærer man seg å strikke fra scratch som nesten 40-åring, når man ikke har en mor som kan strikke en eneste maske, og derfor ikke har strikkehjelp lett tilgjengelig?
|