Sv: [TV-serie] Kampen for tilværelsen på NRK
De polske arbeiderne er forresten det ultimate av de kuede mennene, stappet ned i en kjeller, og undertrykket som klasse. Det kulminerer jo i Serafin som blir så undertrykket at han havner under torva uten gravferd.
Og Tomasz, som ender med å ha sex med en mann, øyensynlig mest fordi han vil være høflig..?
Vidkun tolker jeg som at er fanget i middelklasseidealet, ikke at han er direkte kuet av kona, men holdt nede av strukturen i familien og det livet han har bygget seg. Og så takler han det ved å ta ut maskuliniteten sin på Naturen, som det ultimate av naturlig råskap, liksom. Svært dysfunksjonelt, selvsagt. Jeg så aldri den episoden med scenen i Sverige, men kan forestille meg at det er komisk fordi det er Vidkuns patetiske forsøk på å bli ett med naturen, ikke fordi det er dyresex per se?
Han gamle mannen som fersker kona i å ha vært utro, er litt spennende i så måte. Det fremstår ikke som veldig tydelig at han har vært kuet i forholdet deres, men hvordan ville han reagert dersom hun ikke hadde blitt rammet av slag? Ville han latt seg kue? Har han bare "flaks" som kan hevne seg på henne, uten at hun kan ta igjen? Er det en beleilig feighet?