Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kommunikasjon > Divines spør-og-lær-forum

Statistikk - sannsynlighetsberegning

Divines spør-og-lær-forum Spør om alt mulig du lurer på - kanskje er det noen som kan svare.

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 09-10-14, 14:22   #1
indie
Bør lage seg en tittel selv

indie sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
Hvor: I byen
indie imponerer mange og er sikkert smartindie imponerer mange og er sikkert smartindie imponerer mange og er sikkert smartindie imponerer mange og er sikkert smartindie imponerer mange og er sikkert smartindie imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Statistikk - sannsynlighetsberegning

Sitter her med noen oppgaver i grunnleggende statistikk, og har kjørt meg helt fast på en oppgave. Det står følgende:

"Erfaring viser at influensavaksine gir beskyttelse gjennom vinteren til 90 % av de som vaksinerer seg om høsten. 10 % får influensa til tross for at de er vaksinerte.

En ny og forbedret vaksine prøves ut på 300 tilfeldig valgte personer. Vi lar P være sannsynligheten for at en person som tar denne vaksinen får influensa. La x være antall personer fra dette utvalget som får influensa.

Sett opp en sannsynlighetsfordeling for x og forklar hvilke antagelser du har gjort ved valg av sannsynlighetsfordeling"

Her får jeg jo ikke noe opplysning om hva sannsynligheten er for å få influensa med den nye vaksinen. Er det det de mener jeg skal anta, eller? Nå har jeg sett og sett i pensumet mitt, og ser ingen steder hvor vi skal regne ut en sannsynlighetsfordeling uten å ha tilgang til info om sannsynlighet (i form av P eller resultater fra forsøk hvor vi selv må regne ut P).

Hadde jeg hatt sannsynligheten her hadde jeg visst hvordan jeg skulle løse den (binomisk sannsynlighetsfordeling med n=300 og P=0,1 (feks))

indie er ikke aktiv   Svar med sitat

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 17:18.