Sv: Kronprinsfamilien og skolevalg
Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.
Ja, det er derfor jeg vil ha begge deler. Mange skoler "erstatter" estetiske fag med innslag fra den kulturelle skolesekken. Da taper elevene dobbelt: De taper viktig kunnskap i å utføre estetiske fag selv, samt lære historikk, samt at de er stuck med lærere som verken forbereder elevene på hva de skal oppleve, eller evner å sette det inn i en relevant sammenheng etterp.
Norske elever taper stort på at estetikk, kunst og kultur blir nedprioritert på den måten. Derfor vil jeg ha faglærere i estetiske fag, og almennlærere som kan såpass om kunst og kultur at de har selvtillit nok til å ta elevenes kunstopplevlelser videre. Man får ikke gode kulturopplevelser av å ha en lærer som sier "nå skal vi på teater/konsert/danseforestilling, dere! Hva det er? Nei, vet ikke, jeg kan ikke så mye om dans, jeg".
De fleste lærere må regne med å undervise i mer enn ett fag - og det gjelder særlig faglærere i estetiske fag. Det er mye enklere å bruke faglærere i estetiske fag dersom de samme faglærerne også har/ skaffer seg undervisningskometanse i andre fag. Særlig norsk og matematikk er trygge kort hvis man vil ha full, fast stilling i norsk skole. Det er vel ofte der det stikker. Joda, man vil vel ha faglærere - men når de bare kan brukes til en ting blir det vanskeligere å forsvare å ansette dem. Akkurat der har de litt ansvar selv, også.
|