Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kommunikasjon > Autofil

Sykkelfelt og rundkjøring og vikeplikt

Autofil Bilsnakk.

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 03-06-14, 12:14   #1
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sykkelfelt og rundkjøring og vikeplikt

Jeg spør fordi jeg faktisk lurer, dette er ikke et fordekt "sant han andre var teit og gjorde feil??"-spørsmål.

I en rundkjøring der jeg ferdes som både kjørende og syklist så oppstår ofte følgende situasjon:

Det er en 4-arms rundkjøring som ligger i en nedoverbakke med sykkelfelt som opphører når rundkjøringen begynner. Typisk tar bilene igjen og kjører forbi syklister i nedoverbakken, og når bilen bremser ned til rundkjøringen så hender det at syklistene da tar igjen bilen "på innsiden". Hvis syklisten da skal rett frem og bilen til høyre, hvem har vikeplikt for hvem?

Jeg syns denne situasjonen er skikkelig skummel, for syklistene kommer inn i blindsonen og de kommer ganske fort. Det er nesten rart at det ikke skjer oftere at noen blir meid ned av biler som skal til høyre. Selv velger jeg å bremse helt ned når jeg er bilist og slippe syklistene gjennom rundkjøringen før jeg selv svinger til høyre.

Som syklist selv så syns jeg det er såpass skummelt at jeg velger å ta meg opp på fortauet og bruke fotgjengerovergangen i stedet. Men det er jo tungvindt.

Hva er riktig fremgangsmåte?

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 14:48.