Sv: Converse og bunad. Ja? Nei?
Jeg har aldri helt skjønt hvem dette bunadspolitiet er. Har aldri opplevd å høre noen komme med kritiske kommentarer til andres bunader, hvordan de bærer dem eller hva slags tilbehør de har. Mistenker det for å være nok en konstruert mediegreie, som egentlig ikke eksisterer. Klart, blir man spurt direkte, som her, så svarer man jo det man mener. Og spør man en ekspert på bunader svarer selvsagt denne med hva som egentlig er det korrekte etter tradisjonen. Men det betyr jo ikke automatisk at disse ekspertene går rundt og irriterer seg over alle som gjør noe annet, og kommenterer på det i øst og vest. Og jeg tviler sterkt på at noen vil oppleve å bli "arrestert" av noe selvoppnevnt bunadspoliti på gata om de går med Converse eller joggesko til bunad.
Men jeg er enig med Fløyel i at bunad er en kulturarv vi bør ta vare på, en kulturarv som fort vil bli utvannet hvis vi begynner å mikse den sammen med alt mulig rart for å "gjøre den til vår egen". Det er nok av andre klær jeg kan gjøre min egen stil ut av, jeg trenger ikke bruke nasjonaldrakten til akkurat det.
(Og en liten avsporing: I fjor var det ikke måte på ramaskrik over den misforståelsen om de flaggene i Ålesund, og det var ikke måte på hvor viktig denne feiringen og tradisjonen og kulturarven var for folk, den måtte på ingen måte fortynnes eller besudles av utenlandske innslag. Og mange av de jeg hørte hyle høyest er samtidig typen som overhodet ikke bryr seg om bunader eller flaggregler, som ikke kan første verset av nasjonalsangen en gang, langt mindre de tre mest brukte, og som selv bidrar null og niks til å ta vare på noe som helst av tradisjoner, bortsett fra den med å drikke seg snydens natt til 17. Det gjelder selvsagt ikke folk her inne (skulle tatt seg ut), men det er tydelig at mange er veldig opptatt av at vår kulturarv skal bli ivaretatt, så lenge de selv slipper å gjøre noe for det. Hadde vært morsomt om 17.maitoget etter hvert utviklet seg til å bestå av utlendinger, kledt i sine respektive nasjonaldrakter etter sine tradisjoner, og nordmenn, kledt i bunader spritet opp med diverse tilbehør fra sesongens trender fra USA).
Sist redigert av My : 09-05-14 kl 00:17.
|