Samvær med far og fritidsaktiviteter m.m.
Jeg har 12- og 13-åring. De har et godt forhold til sin far og er hos han jevnlig. Vi har aldri klart å ha fast system på helgene hos far fordi han har jobbet noen helger og jeg jobber også helger i min turnus. Far bor hjemme hos sine foreldre og har sagt at ungene alltid er velkommen der, når som helst. Dette er mye fordi han overlater det meste av ansvaret til sin mor, så om han selv har planer for helgen så kan ungene likevel komme.
De siste to årene, og spesielt det aller siste så har ungene fått flere aktiviteter i helgene her hjemme med kamper, skirenn, bursdager osv. i tillegg til at det å være hjemme og være sammen med venner ser ut til å bli viktigere for dem. Plutselig får jeg mld på facebook av far som sier han har snakket med NAV og at siden han ikke får ha ungene så ofte som han vil så vil han søke om ny vurdering av bidrag.
Jeg føler at ungene nå er så store at de må få velge litt selv om de vil reise til han, de sier ofte at de kjeder seg hos han, han er aldri hjemme, finner aldri på noe, sover halve søndagen osv. Og en annen ting, jeg informerer han alltid om hva de skal når det gjelder feks kamper og konkurranser som foregår innenfor et par timers radius. Han blir også invitert med når vi skal noe, men han takker som oftest nei i siste liten.