Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Jenter og rosa

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 30-03-14, 23:41   #11
Bokormen
Absolute Beginner

Bokormen sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 13
Bokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Jenter og rosa

Opprinnelig lagt inn av Tjorven, her.

Jeg tror ikke at jeg helt skjønner hva du sier, Bokormen.

For meg har fargen på klærne vært totalt atskilt fra barneoppdragelsen. Vi jobber for å få selvstendige unger. Det har vært enklere med datteren enn med sønnen, selv om førstnevnte druknet i rosa da hun var 3-6 år.

Men du mener at de to tingene er negativt korrelert når n er litt større enn 2?

Jeg synes vel det ofte blir veldig tidlig veldig fokus på klær og utseende. Ekstremt tidlig. Og jeg får litt bismak av eksempler som Filifjonka kom med, om jenta som hylte fordi hun måtte ha på seg en grønn utedress. Jeg tror ikke barna blir ødelagt av å leke prinsesser eller pirater, ei heller av å ha rosa kjole eller spidermangenser i barnehagen. Men jeg synes det er synd da en ser småjenter som fryser på tur med førskolegruppa "fordi de nekter å ha på ditt og datt" (med velsignelse hjemmefra) osv. Og med mange tweens i hus i løpet av uka lurer jeg litt på hva strategien blir i hjemmene der småjentene har hylt seg til å kle seg akkurat som de vil blir da det slettes ikke lenger er prinsesser de vil se ut som. Jenta mi ville jo være akkurat like skoleflink og sporty om hun kom i full makeup og med kort magetopp, men jeg ville jo også sendt signaler til henne om jeg tillot det.

Det kan hende jeg blander kortene om jeg tar inn oppførsel i en diskusjon om klær, men min erfaring er at det gjerne blir en annen adferd da småjentene tripper rundt i fullt disneykostyme vs om de sitter og tegner. Og at det blir en annerledes lek om det er masse lekevåpen tilgjengelig enn om det er mer nøytrale leker. Jeg sier ikke at man alltid skal kle barna i kjønnsnøytralt tøy og bare ha treklosser og tegnesaker tilgjengelig, men jeg synes ikke noe om å fyre oppunder at en gutt er så tøff og at en jente er så fiiiin dag etter dag. Hva slags tilbakemeldinger barna får fra voksne (og andre barn for den del) om det så er basert kun på utseende kan sette veldig tidlig fokus på utseendet. Tror jeg.

For øvrig synes jeg det er himmelvid forskjell på barn som f.eks foretrekker kjoler, og stille og rolig kler på seg det hver morgen, til at det blir drama og styr rundt det. Niesen min var Paris Hilton verdig, der var det skift hundre ganger om dagen, og om vi skulle ut på noe måtte vi ofte vente på et lite barn fordi hun ville ha på seg noe annet.

Bokormen er ikke aktiv   Svar med sitat

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 07:35.