Er dette farlig? (Overstadig råtten matboks, med svart gugge)
Min sønn, den grisen, hadde funnet en forsvunnet matboks på skolen i dag. Den har antakeligvis vært borte siden før jul en gang. Det er umulig å si hva som har vært i boksen. Barna, som så dette, sier at det var helt svart og flytende. ("Det var liksom forbi grønn mose og spindelvev, mamma! ") Læreren har pakket inn boksen i to plastposer, godt knyttet igjen. Allikevel har det kommet en rift i plastposen, og svart, tyntflytende gugge har rent ut i sekken hans. Bokbindet på leseboken var griset til, pennalet og selve sekken. Det er ikke mye, men nok til at det er svarte striper nederst i sekken og langs veggen av sekken.
Boksen ble såklart aldri pakket ut, men kastet rett i søpla. Men nå er jeg bekymret for sekken. Blir det litt sånn giftig stemning i ryggsekken hans nå, siden det er rester av den svarte gugga nedi der? Det er ikke mulig for meg å få vasket sekken. Den er liksom ikke så, hm, vaskemaskinbar. Må jeg kaste den? (Grunnen til at jeg lurer er at en biolog på jobben hos oss fortalte om senvirkninger av å spise mat som hadde vært i kontakt med mugg. Så hva da med mat som er forbi mugg, liksom. )

|