Sv: Spinnoff: definisjon på middelklassen i Norge i dag
Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.
Jo, jeg så en av disse "flashmob"-snuttene, der det blir spilt et kjent klassisk stykke på et torg i Frankrike (tror jeg det var). Veldig fint, masse publikum, glade barn, voksne som nynner med og tydelig kjenner stykket godt, alle skjønner med en gang at dette er et orkester med høy kvalitet, det er flere barn som dirigerer (og ser ut til å ha sett dirigenter rett som det er).
Jeg tror at i Norge kunne vi fått samme type respons på ganske mange former for musikk, men ikke på klassisk musikk. Vi er ikke like "savvy" på klassisk musikk, det ses ikke på som almennkunnskap og viktig i samme grad. Jeg tenkte med meg selv at den filmen var veldig unorsk. Så det egalitære har en verdi, men jeg syns at virkelig kunnskap om kunst, musikk, arkitektur etc har for lite status.
Jeg vet ikke om jeg fikk formet det der riktig. 
Ja, enig, og der er vi inne på Tallulahs poeng om estetiske fag i skolen. Den type allmenndanning innenfor kulturfeltet, kunne hørt naturlig inn i grunnopplæringen. Det er jo absolutt til stede i læreplanen, men omfang og, ikke minst, didaktisk og faglig kompetanse på feltet hos grunnskolelærerne, er langt fra tilfredsstillende. Men så må det jo kjempe om status mot realfagstsunamien da.