Sv: Skolestart for 5-åringer?
Nei, nei og atter nei, sier jeg. Jeg tror på ingen måte at skolen vil klare å legge til rette for så små barn. De minste vil da bare være 4,5 år, og jeg tror det er kun et bittelite fåtall av disse som vil være klar for skolestart. Dette bygger jeg på erfaringene som er gjort etter at 6-åringene begynte i 1997. Den gang skulle det være to pedagoger per klasse, og ei god økt med frilek hver skoledag. Dette utviklet seg etterhvert til å være en pedagog og en assistent, og nå er det ikke uvanlig at én lærer har 25 førsteklassinger alene. Assistent settes kun inn dersom en eller flere elever har spesielle behov. Og frilek er vel så godt som borte fra skolehverdagen (bortsett fra friminuttene)
Barnehagen er en del av utdanningsløpet i Norge, og da er det et godt forslag at siste år er obligatorisk, men det bør ikke være på fulltid. 3-4 dager per uke. Og barnehagen må selvfølgelig bestå av mest frilek slik den gjøri dag, men med førskolegrupper som legger vekt på både språkleker, bokstaver, tall og sosial læring. Mitt inntrykk er at det gjøres mye bra rundt omkring i barnehagene på dette området.
Og som noen påpeker her: Det vil selvfølgelig alltid være unntak, men det kan være lurt å se litt annet enn bare sitt eget barn hele tida. Selv om noe passer for noen få, betyr ikke det at det passer for alle.
Vil forøvrig presisere at det ikke er noen lovfestet rett å få individuell opplæring, som noen skrev. Derimot så skal eleven få opplæring som er tilpasset sitt behov.
|